Hoe maak je een goede website?

Hoe maak je een goede website?

7 tips voor een goede website

Een goede website bouwen…het valt niet mee. Je hebt maanden gewerkt om je website live te krijgen. Bloed, zweet en tranen zitten er in. De juiste teksten, goed nagedacht over aan je aanbod, een mooi ontwerp en je bent super trots: je website staat online. YES. Maar… die verwachte klantenstroom blijft uit. Krekels. Hoe kan dit?

Je hoopte dat jouw nieuwe website zou bijdragen aan meer rust en regelmaat bij het aantrekken van klanten, maar je komt van een koude kermis thuis. 

Veel ondernemers zien hun website als een soort online vitrinekast. Ze weten dat hun aanbod er goed op moet staan, maar hoe dat precies moet: geen idee.

Het succes van een website draait voor 90% om het begrijpen van de bezoeker. Begrijpt deze persoon wie je bent, wat je doet en waar je voor staat en matcht dit met de verwachtingen, dan leest een bezoeker verder. Weet je niet binnen 5 seconden de aandacht te pakken, dan is je bezoeker weg. Jep. Vijf seconden.

Hoe kan je ervoor zorgen dat je én inspeelt op de verwachtingen van je bezoeker én dat ze ook echt op jouw website tot actie overgaan (ook wel ‘converteren’ genoemd)?

Deze 7 tips helpen je om je website leesbaar te maken én je bezoekers aangehaakt te krijgen bij wat jij voor moois te bieden hebt.

Dé tips voor een goede website

Tip 1. Zet de belangrijkste informatie bovenaan binnen de eerste 16% van de pagina.

De meeste bezoekers bekijken alleen het bovenste gedeelte van jouw webpagina. Ze scrollen niet naar beneden en beslissen in minder dan 5 seconden of ze verder lezen of wegklikken. 

Zorg er dus voor dat elke pagina bovenaan de belangrijkste kenmerken van jouw product/dienst/boodschap bevat. Houd dit zo kort mogelijk en focus op de voordelen.

  • Waarom is dit handig?
  • Welk probleem lost het op?
  • Waarom is dit relevant voor de bezoeker?
Tip 2. Bedenk voor elke pagina: wat wil ik bereiken?

Wil je dat mensen iets kopen of iets aanvragen? Zorg dan voor duidelijke call-to-action knoppen (CTA’s) en zet er in ieder geval eentje liefst bovenaan. Gebruik bij voorkeur slechts één CTA, zodat bezoekers maar één taak hebben: klikken, reageren of kijken.

Tip 3. Alles aan de linkerzijde wordt beter bekeken.

Zorg er dus voor dat de belangrijkste informatie links staat. Trucje: trek een denkbeeldige diagonale lijn in je desktopscherm van rechtsboven naar linksonder. Wat is er dan te zien of te lezen?

Tip 4. Tekst wordt in de vorm van een F-patroon gelezen: gebruik tussenkoppen

Bezoekers lezen de eerste paar regels horizontaal en gaan dan verticaal scannen. Zorg dus voor aantrekkelijke kopjes. Aantrekkelijke kopjes maken nieuwsgierig, zijn relevant, roepen emotie op (grappig of noodzakelijk) of bieden inspiratie of inzicht.

Tip 5. Wek nieuwsgierigheid op voor meer betrokkenheid

Als je wilt dat een blog wordt gelezen, kan je hierop inspelen door een nieuwsgierig makende titel te gebruiken. Nieuwsgierig makende titels starten met bijvoorbeeld: 

  • hoe, waarom, zo…
  • fouten…
  • dit kan je leren van…
  • een getal (7 tips, 10 problemen, et cetera)
  • woorden als gewoontes-eigenschappen-belangrijke-essentiële-onmisbare-succesvolle.
Tip 6. Werk zoveel mogelijk met opsommingen in plaats van standaard tekst

Bullet points maken een tekst beter te scannen en de variatie is prettig voor de lezer.

Tip 7. Probeer tekstalinea’s niet langer te maken dan twee tot drie zinnen

Werk met veel witregels, zodat de scannende lezer geen grootse lappen tekst te verwerken krijgt. Probeer ook te voorkomen dat je tekst in twee kolommen verdeelt, want dat onderbreekt de kijkrichting van de lezer.

Met alleen een goede website kom je er niet

Maar met alleen een goede website kom je er helaas niet. Je moet heel goed weten wie je klant is, om ervoor te zorgen dat je bezoeker een fijne klantreis op je website heeft. 

Op deze manier is jouw website een belangrijke tool om jouw bezoeker te helpen kiezen en klant te worden. Maar vraag je hierbij wél het volgende af:

  • Wie is jouw favoriete klant?
  • Wie moet er absoluut niet bij jou zijn?
  • Welke woorden gebruikt je klant met betrekking tot jouw vakgebied?
  • Waar is je klant NU naar op zoek? Wat is het grootste probleem van je klant?

Kan jij écht antwoord geven op deze vragen? Of vind je dit nog lastig? No worries. Iedereen vindt dit lastig! En het flauwe is: elk jaar mag je weer even terug naar de tekentafel, omdat de boel weer iets is veranderd of omdat je zelf een andere koers bent gaan varen.

Maar…één ding is zeker.

Als je weet waarom je doet wat je doet en voor wie volgt daaruit vanzelf een aanbod dat klopt en dat je met plezier verkoopt. 

Daarom heb ik een gratis stappenplan ontwikkeld dat je helpt om je ideale klant te ontdekken én een klantreis op te tuigen die helemaal bij deze persoon past.

Met dit stappenplan help ik je met een klantreis die zorgt voor een geweldige klantervaring, zodat klanten bij je terugkomen en ambassadeurs van je worden.

Download direct het gratis stappenplan voor meer klanten

Dit stappenplan voor een geweldige klantreis helpt jou aan meer richting en focus, zodat je meer plezier en vertrouwen krijgt in jouw marketing én een goede website kunt bouwen!

Als je je aanmeldt krijg je ook regelmatig gratis tips en inspiratie. Ik ga zorgvuldig om met je gegevens. Hoe? Dat lees je in mijn privacyverklaring.

Ik ben Christel Verbiesen

Marketing Strateeg, helpt coaches & trainers een online bedrijf bouwen. Van 1000 ideeën naar continu klanten.

Let's get social

Onderwerpen

Scroll naar boven