Hoe maak je een goede website?

Hoe maak je een goede website?

7 tips voor een goede website

Ken je dat gevoel? Je hebt maanden gewerkt om je website live te krijgen. Bloed, zweet en tranen zitten er in. De juiste teksten, goed nagedacht over aan je aanbod, een mooi ontwerp en je bent super trots: hij staat online. YES. Maar… die verwachte klantenstroom blijft uit. Krekels. Hoe kan dit?

Je hoopte dat jouw nieuwe website zou bijdragen aan meer rust en regelmaat bij het aantrekken van klanten, maar je komt van een koude kermis thuis. 

Veel ondernemers zien hun website als een soort online vitrinekast. Ze weten dat hun aanbod er goed op moet staan, maar hoe dat precies moet: geen idee.

Het succes van een website draait voor 90% om het begrijpen van de bezoeker. Begrijpt deze persoon wie je bent, wat je doet en waar je voor staat en matcht dit met de verwachtingen, dan leest een bezoeker verder. Weet je niet binnen 5 seconden de aandacht te pakken, dan is je bezoeker weg. Jep. Vijf seconden.

Hoe kan je ervoor zorgen dat je én inspeelt op de verwachtingen van je bezoeker én dat ze ook echt op jouw website tot actie overgaan (ook wel ‘converteren’ genoemd)?

Deze 7 tips helpen je om je website leesbaar te maken én je bezoekers aangehaakt te krijgen bij wat jij voor moois te bieden hebt.

7 tips voor meer betrokkenheid en betere leesbaarheid

Tip 1. Zet de belangrijkste informatie bovenaan binnen de eerste 16% van de pagina.
De meeste bezoekers bekijken alleen het bovenste gedeelte van jouw webpagina. Ze scrollen niet naar beneden en beslissen in minder dan 5 seconden of ze verder lezen of wegklikken. Zorg er dus voor dat elke pagina bovenaan de belangrijkste kenmerken van jouw product/dienst/boodschap bevat. Houd dit zo kort mogelijk en focus op de voordelen.

  • Waarom is dit handig?
  • Welk probleem lost het op?
  • Waarom is dit relevant voor de bezoeker?

Tip 2. Bedenk voor elke pagina: wat wil ik bereiken?
Wil je dat mensen iets kopen of iets aanvragen? Zorg dan voor duidelijke call-to-action knoppen (CTA’s) en zet er in ieder geval eentje liefst bovenaan. Gebruik bij voorkeur slechts één CTA, zodat bezoekers maar één taak hebben: klikken, reageren of kijken.

Tip 3. Alles aan de linkerzijde wordt beter bekeken.
Zorg er dus voor dat de belangrijkste informatie links staat. Trucje: trek een denkbeeldige diagonale lijn in je desktopscherm van rechtsboven naar linksonder. Wat is er dan te zien of te lezen?

Tip 4. Tekst wordt in de vorm van een F-patroon gelezen: gebruik tussenkoppen
Bezoekers lezen de eerste paar regels horizontaal en gaan dan verticaal scannen. Zorg dus voor aantrekkelijke kopjes. Aantrekkelijke kopjes maken nieuwsgierig, zijn relevant, roepen emotie op (grappig of noodzakelijk) of bieden inspiratie of inzicht.

Tip 5. Wek nieuwsgierigheid op voor meer betrokkenheid
Als je wilt dat een blog wordt gelezen, kan je hierop inspelen door een nieuwsgierig makende titel te gebruiken. Nieuwsgierig makende titels starten met bijvoorbeeld: hoe, waarom, zo…, fouten…, dit kan je leren van…, een getal (7 tips, 10 problemen, et cetera) en woorden als gewoontes-eigenschappen-belangrijke-essentiële-onmisbare-succesvolle.

Tip 6. Werk zoveel mogelijk met opsommingen in plaats van standaard tekst.
Bullet points maken een tekst beter te scannen en de variatie is prettig voor de lezer en houdt deze aangehaakt.

Tip 7. Probeer tekstalinea’s niet langer te maken dan twee tot drie zinnen.
Werk met veel witregels, zodat de scannende lezer geen grootse lappen tekst te verwerken krijgt. Probeer ook te voorkomen dat je tekst in twee kolommen verdeelt, want dat onderbreekt de kijkrichting van de lezer.

Met alleen een goede website kom je er niet

Maar met alleen een goede website kom je er helaas niet. Je hebt meerdere kanalen nodig om je publiek te bereiken. Maar ja…welke kanalen dan?

Veel ondernemers hebben het gevoel dat marketing een 24/7 taak is. Veel werk, weinig resultaat. Negen van de tien keer ligt dit vooral aan het feit dat ze geen focus en richting hebben bij de keuzes die ze maken.

Een post hier en een story daar gaan je niet helpen om meer klanten aan te trekken. Marketing valt en staat met de juiste focuspositionering en een praktisch plan.

Marketing is niet iets wat je er even bij doet wanneer je er tijd voor hebt en weer laat liggen als het druk is. Maar het hoeft ook niet super veel tijd te kosten als je maar de juiste dingen doet en, hier komt ie: zorgt voor een ritme bij wat je doet.

Want alles wat je inplant, dat doe je. Als je tijd vrij kunt maken voor het inplannen van je afspraken, waarom plan je je marketing en sales niet ook op dezelfde manier?

Zorg dus dat je een ritme vindt voor je marketing en sales. Plan content blokken in, werk een uur per week aan je website, blok die agenda om je offertes na te bellen en neem de tijd om het gesprek met je volgers aan te gaan.

  • Vind je het lastig om te bepalen welk marketingritme bij jou past?
  • Wil jij weten waar je het beste jouw focus op kunt zetten?
  • Wil je nu eindelijk eens werken met een goed plan?

Meld je dan aan voor mijn gratis Masterclass: Continu klanten uit bestaande relaties.

Kun je er niet live bij zijn? Meld je evengoed aan. Je ontvangt een replay en een mooie samenvatting. 

Meld je aan voor de gratis masterclass

Als je je aanmeldt krijg je ook regelmatig gratis tips en inspiratie. Ik ga zorgvuldig om met je gegevens. Hoe? Dat lees je in mijn privacyverklaring.

Referentie Arianne

Marketing valt of staat met focus en een plan

60% van mijn omzet komt via bestaande relaties. Het is eigenlijk schrikbarend dat zoveel ondernemers de meeste tijd bezig zijn met nieuw-nieuw-nieuw. DAT maakt marketing ingewikkeld, terwijl je klanten al naast je staan alleen zie je ze niet.

In deze masterclass leer ik jou hoe je met de juiste focus, positionering en een praktisch plan ervoor zorgt dat anderen precies weten wat doet en waar je voor staat.

En nog belangrijker: dat zij dit ook onthouden en doorvertellen aan anderen.

Zo creëer je namelijk een consistente klantenstroom van bestaande klanten én nieuwe klanten.

Wat gaan we doen?

Ik vertel over de 3 redenen waarom het de meeste ondernemers niet lukt om continu klanten aan te trekken:
1. ze missen richting en focus
2. ze hebben hun positionering niet scherp
3. er ontbreekt een praktisch plan.

Als jij dit herkent, schrijf je dan in voor deze gratis masterclass. Je ontdekt welke 6 bewezen stappen je moet zetten om continu klanten aan te trekken zónder paniekvoetbal.

Ik geef tips die je aan het denken zetten. Tips die je helpen met keuzes maken voor een goed actieplan, zodat je niet alles doet, maar het juiste.

Ik help je bij de keuze wat jouw focus mag hebben en hoe je ervoor zorgt dat je het ook uiteindelijk gaat doen. Dan gaat marketing voor je werken en krijg je er plezier in.

Meld je hieronder gratis aan.

Gratis webinar: continu klanten uit bestaande relaties

Een concreet marketing plan op 1 A4 gaat jou helpen om jouw marketing effectief aan te pakken.

Hoe? Dat vertel ik je tijdens mijn gratis masterclass. Je ontdekt aan de hand van 6 bewezen stappen hoe je continu klanten aantrekt zónder vervelende of uitputtende trucs.

Meld je gratis aan!

Kun je er niet live bij zijn? Meld je evengoed aan. Je ontvangt een replay en een mooie samenvatting.

Als je je aanmeldt krijg je ook regelmatig gratis tips en inspiratie. Ik ga zorgvuldig om met je gegevens. Hoe? Dat lees je in mijn privacyverklaring.

Christel Verbiesen

Christel Verbiesen

Plan your work and work your plan

- Napoleon Hill
C icoon
Scroll naar top