Zo krijg je weer inspiratie voor social media
7 tips voor als je social media inspiratie mist
65+ ideeën voor video’s, carousels en posts. Dat was de opbrengst van één live online Ask Me Anything sessie op Instagram. Ongekend en wat een boost geeft het!
Een opkikker die ik begin 2023 goed kon gebruiken, want ik had even geen zin meer in social media. En volgens mij was ik niet de enige.😉
Door terug te grijpen op datgene dat ik graag doe (live vragen beantwoorden) kreeg ik niet alleen veel ideeën, maar ook hernieuwde energie.
Dus stel je zelf op dit soort momenten de vraag: wat gaat mij gemakkelijk af? En start daarmee.
Om je op weg te helpen deel ik de 7 dingen die mij helpen om actief te blijven, ook als ik er even geen zin in heb. Handig voor dienstverlenende zzp’ers, maar ook als je de social media verzorgt voor het MKB.
7 dingen die helpen om content te maken voor social media
1. Blijf in beweging
Als je in een dip zit, is het beste om zo snel mogelijk weer in beweging te komen en iets te plaatsen op social media. Dit helpt niet alleen voor je zichtbaarheid, maar ook voor je mindset.
Je kunt terugvallen op eerder gemaakte content en deze opnieuw delen. Of je kunt je volgers vragen om suggesties voor nieuwe onderwerpen. LinkedIn heeft ook een leuke poll-optie bij het maken van een bericht. Super handig om te checken wat je volgers leuk vinden.
2. Verzamel klantvragen
Ik heb een online Google Docs document (ik werk zelf met Google Drive) waarin ik vragen bewaar van mijn klanten of de vragen die ik via social media krijg.
Ik krijg dagelijks bruikbare vragen die echt relevant zijn voor mijn volgers. Heb jij klanten? Dan weet ik zeker dat deze methode ook voor jou heel interessant kan zijn.
Ben je starter en heb je nog weinig klanten? Ga dan eens terug in de tijd naar het moment dat jij besloot om te gaan ondernemen. Wat maakte dat jij deze stap zette? Wat wilde je veranderen? Wat vroeg jij je af over jouw vakgebied? Hier zitten leuke onderwerpen tussen.
3. Zorg voor meer headspace
Plan een dag vrij in je agenda en zorg dat je alle open eindjes oplost. Niks is demotiverender voor een creatief proces dan een mailbox die overloopt. Zorg dat je klantvragen beantwoord zijn (hé klantvragen 😉!) en regel je administratie. Als dat geen opsteker is…
4. Plan een contentdag
Blok 4 uur in je agenda en zet alle vragen en quotes onder elkaar die je hebt verzameld. Die ene vraag die je gemakkelijk kunt beantwoorden, plaats je meteen. Zo. Heb je die eerste stap meteen gezet.
5. Noteer de vorm per idee
Zet bij elk idee in welke vorm je dit wilt creëren, bijvoorbeeld: een video, een carrousel*, een normale bijdrage met ‘foto + tekst’ of een podcast.
*Een carrousel is een post waarin je kunt swipen door afbeeldingen. Op LinkedIn maak je deze door meerdere afbeeldingen van gelijke grootte op te slaan als pdf en in je post toe te voegen. Op Instagram door meerdere afbeeldingen te uploaden bij je bericht.
Noteer hierbij kort:
– begin (triggerende start)
– midden (waarde of inzicht)
– eind (call-to-action: wat moet iemand nu doen?).
6. Start met opnemen
Start met opnemen en foto’s maken en sla alles wat je hebt gemaakt op in een aparte map op je telefoon, in Canva of in Drive. Gooi meteen weg wat je niet gaat gebruiken. Schrijf op welke ideeën je hebt voor de begeleidende tekst of vraag chatGPT voor wat inspiratiehulp.
7. Niet hamsteren
En tenslotte: ga niet hamsteren. Plan het in (ik gebruik Buffer). En publiceer. Je komt echt pas achter wat werkt door het te doen.
Handig: de LinkedIn checklist
Ik maak voor alles een template of voorbeeld. Dat scheelt mijn klanten (en jou) een hoop getwijfel en getuur naar lege A4-tjes en mij veel uitlegtijd.
Zo heb ik onlangs een LinkedIn Checklist gemaakt, omdat op dit moment het algoritme van LinkedIn nog steeds ultra-gunstig is (ten opzichte van bijvoorbeeld een Instagram met al die algoritme-regels die steeds veranderen 😵).
Hierin vind je ook tips die handig zijn voor meer bereik op de andere online kanalen. Wil je deze ontvangen, download hem dan via onderstaande link.
Meer bereik en klanten via LinkedIn
In deze LinkedIn checklist:
• 11 tips voor het plaatsen van jouw bijdrage
• 3 slimme acties na publicatie
• 4 belangrijke weetjes
• zo werkt het algoritme
• zo schrijf je een triggerende titel
Nu tijdelijk voor slechts 9,- (in plaats van €19)