Die vier stomme regeltjes van je Instagram bio waar je alle ins & outs van je bedrijf in moet proppen. Hoe dan?? Je blijft maar aan het schaven en bijwerken, maar wanneer is het nou echt goed? De spelregels van Instagram veranderen voor jouw gevoel iedere week…
Ik heb goed nieuws voor je: Vanaf nu draait het om het maken van kwalitatief goede content. En ik vermoed dat het een blijvertje zal zijn! Dus hup, nog één keer aan de slag. Samen hebben we dit klusje zó gefixt.
Hoe maak je een Instagram Bio?
Stop met kleine aanpassingen doen en wis alle 150 tekens van je Instagram bio. Is dat extreem? Ja. Maar wilde je nou gaan groeien, of niet? We beginnen helemaal opnieuw en bouwen je bio op from scratch. You can do this!
In 5 stappen naar een Instagram bio die de juiste klanten aantrekt
Want dat is de functie van je profiel: alleen maar de juiste mensen aantrekken. Die moeten in één oogopslag zien dat jij hun go-to partner bent. En dat doe je door jouw Instagram bio alleen voor hen superaantrekkelijk te maken.
1. Wie help je?
Een algemene doelgroep omschrijven gaat je niet verder helpen. Vertel in de eerste regel van je Instagram bio precies voor wie jij er bent. Maak het klein en spits je toe op de eigenschappen van jouw allerleukste klanten. Het is niet erg dat je daarmee een heleboel anderen uitsluit. Zij zijn niet écht op zoek naar jou en jij zeker niet naar hen!
2. Welk probleem los je op?
Dit is je bio-belofte. Omschrijf hier welke pijn je wegneemt of welk droomresultaat je met of voor je klanten bereikt. Je schetst hiermee een situatie waar jouw potentiële klant naar op zoek is. Zo staat er in mijn Instagram bio: ‘Van 1000 ideeën naar droomaanbod.’ Want dat is precies waar jij naar verlangt, is het niet? Weg met de dilemma’s over alle dingen die je zou kúnnen doen en vol gas door met dat ene dat écht bij je past en waar mensen voor bij je in de rij gaan liggen.
3. Show je successen
Neem het laatste restje twijfel weg door je ervaring te delen. Vertel hoeveel mensen je eerder hielp, welke opleidingen je deed of hoelang je al actief bent in jouw branche. Hiermee vergroot je je geloofwaardigheid. Het is een vorm van social proof, waar we met zijn allen nou eenmaal erg gevoelig voor zijn.
4. Een ijzersterke call-to-action
In de vierde regel benadruk je de noodzaak om te klikken op de link eronder. Gebruik de gebiedende wijs en maak er een no-brainer van. Niet klikken zou zonde zijn! Voeg daarna maximaal twee links toe naar een waardevolle weggever of een belangrijke salespagina. Niet meer dan dat, want je wil niet dat Truus Twijfelkont afhaakt. Maak het haar niet moeilijker dan het is.
5. Zet keywords in je Instagram bio
Instagram SEO wordt steeds belangrijker als je vindbaar wil zijn op dit platform. Daarom is het belangrijk om keywords of zoektermen te gebruiken. Verwerk ze in je gebruikersnaam, je titel en de vier zinnen van je bio. Zo weet Instagram precies wat je doet en kan het jouw content aan de exact goede doelgroep laten zien.
Instagram bio op orde? Stap in de spotlight!
Nu je weet hoe je een krachtige bio neerzet, wil je natuurlijk nog meer uit je Instagram halen. Dat is waar mijn Content Ideeën Gids om de hoek komt kijken. Ik help je graag nog een stap verder en geef je 60 content ideeën waardoor je nooit meer hoeft te zoeken naar een goede invalshoek om je dienst te promoten. De allerleukste klanten wachten op je.
Weg met die onzekerheid! Trek je glitterjasje aan, glij in je roze pumps (me!) of draag je allerfijnste jeans. Stap op de Insta catwalk en show off your business.
60 content ideeën die leiden naar meer omzet
Steengoede content + Instagram SEO = meer relevante volgers die leiden naar meer omzet.
Ben je helemaal klaar om deze nieuwe strategie toe te passen? Maar heb je even geen inspiratie voor een nieuwe post/Reel/carrousel? I’ve got you! Download mijn Content Ideeën Gids: Ik geef je 60 simpele ideeën die je kunt gebruiken om je aanbod te promoten op Instagram en andere social media. Nu staat niets jou meer in de weg. Let’s goooo!