In juni 2014 nam mijn man eenzijdig een besluit dat mijn wereld op zijn kop zette. Heftig, omdat het niet mijn keuze was, maar zijn besluit maakte wél iets bijzonders los in mij.
Het gevolg: ik besloot om fulltime te gaan ondernemen. Mijn missie: zoveel mogelijk ondernemers helpen om hun marketing makkelijk te maken. Marketing is leuk! Tenminste, als je een plan hebt.
“We stoppen ermee”
Met deze woorden nam mijn man eenzijdig een ingrijpend besluit. Ik weet het nog als de dag van gister. Het was een warme zomeravond in juni 2014. We waren verdrietig. Ik had 4 miskramen gehad en we zaten er doorheen. Mijn man was het zat. Hij wilde weer kunnen genieten en ik begreep dat. Het was genoeg zo. We waren moe. Allebei hadden we jarenlang kneiterhard gewerkt en ondertussen de één na de andere klap verwerkt.
Ik kom uit een Nijmeegs gezin waarin altijd hard werd gewerkt. Mijn ouders werkten beiden fulltime. Mijn vader als leraar Nederlands en mijn moeder als kinderpsycholoog voor zware gedragsproblematiek. Avond aan avond zat ze op zolder om de kinderen een passende diagnose, een vervolgplan en daarmee kans in de maatschappij te geven. Met haar veerkracht en passie hielp ze duizenden kinderen en liet ze mij zien dat je met hard werken veel kunt bereiken.
Actiemodus
Ik ging dan ook meteen in de actie-modus en dacht: “Als ik dan geen kinderen kan krijgen, ga ik voor mijn andere grote droom: fulltime ondernemen.” Ik had me in 2010 al geregistreerd bij de KvK, omdat ik naast mijn baan vaak marketingvragen kreeg van ondernemers. Zo hielp ik stiekem al best wat ondernemers en dus was de stap om fulltime te gaan ondernemen snel gezet.
Op een maandag in oktober 2014 was het zover: ik nam afscheid van mijn marketingfunctie in de bouw. Jarenlang had ik daar verschillende campagnes over het thema duurzaamheid opgezet, maar het was tijd voor een nieuwe stap. Ik weet nog dat ik in de auto stapte en dacht: “Nou Verbiesen, nu zullen we zien of je écht een ondernemer bent.”
”
Life happens at intersections
Hoe is dit mogelijk?
Vier dagen later vloog ik naar Orlando voor mijn eerste klus. Businessclass. En zwanger. Ongelooflijk. Net fulltime gestart met een eigen bedrijf! “Zal je net zien dat deze wel blijft ‘hangen’,” grapte ik nog tegen mijn man.
En dat deed ze. Op 26 juni 2015 werd onze dochter Emmely geboren. En kreeg ik steeds meer opdrachten. Jarenlang zat ik volgeboekt, maakte ik lange dagen en had ik veeleisende klanten, waaronder een aantal miljonairs. Ik vloog de wereld over en maakte bijzondere dingen mee. Mijn dochter was een echte lieverd en ik genoot ontzettend van haar.
Toch knaagde er iets van binnen. Zoveel moeite gedaan om kinderen te kunnen krijgen en dan nu nog steeds zo hard werken. Die ene mama-dag in de week was te weinig. Ik wilde meer tijd voor mijn gezin, maar hoe combineerde ik dit met mijn bedrijf?
”
Sleepless nights, endless thoughts
Insomnia
De oplossing kwam vrij snel. Ik werd, intussen zwanger van de tweede, gevraagd om als marketing manager te komen werken bij een klant van me. “Ik doe dit wel maximaal drie jaar,” zei ik nog met een knipoog.
Mijn eerste klus was er meteen weer eentje met een duurzaam karakter: een energieconcept met zonnepanelen vermarkten. Ik had er zin in! Hoogzwanger ging ik in dienst, werkte ik zo lang mogelijk door en uiteindelijk werd onze dochter Robynn geboren.
Endless thoughts
Acht weken na haar geboorte kreeg ik een enorm probleem. Ik kon niet meer slapen, terwijl madame wél lekker lag te knorren. Nachtenlang lag ik tot 4.00 uur wakker. Inmiddels was ik weer begonnen met werken en stonden er nog meer grote campagnes op me te wachten.
Slaapkliniek, onderzoeken, artsen: niks konden ze vinden. Het bleek uiteindelijk om een hormonale disbalans te gaan en duurde ruim een jaar. Doordat ik zoveel wakker was, ging ik ook nadenken. Wat kwam ik nou eigenlijk brengen op deze wereld?
Haalde ik voldoening uit grote campagnes draaien, de corporate wereld, cijfers aanleveren en 40+ urige werkweken? Nee. Bovendien miste ik het werken voor meerdere bedrijven tegelijk.
Worstelen met marketing
Als marketeer had ik al veel klanten zien worstelen met hun marketingstrategie. Ze renden met hun complete productaanbod de markt over en dachten veel te moeilijk. “Waar heeft de klánt behoefte aan? Voor welk probleem zoekt hij een oplossing of heeft hij een speciale behoefte?”, vroeg ik dan. Simpel, zo lijkt het. Toch wist bijna niemand dit.
Ineens wist ik het: ik wilde zoveel mogelijk bedrijven helpen met hun marketingstrategie. Stapsgewijs, makkelijk en met een concreet actieplan. Maar dan wel met de klant als uitgangspunt en niet het productaanbod.
Mensen kopen namelijk niet zomaar een product of dienst, omdat het aanbod fantastisch is. Ze kopen het totaalplaatje: het verhaal, de missie, het aanbod, de oplossing of beleving die wordt geboden en last but not least: het vertrouwen.
Misschien vraag je je inmiddels af waarom ik zo gefascineerd ben door marketing? Alles is marketing! Die reclame op tv, jouw eigen manier om mensen te overtuigen van een standpunt, hoe de ober in een restaurant je te woord staat en hoe dit jouw beleving beïnvloedt.
Goede marketing schept kansen. En ik…zie…overal…kansen. En die kansen gun ik iedereen!
Geluk bij een ongeluk
Begin 2019 nam ik afscheid van mijn betaalde baan en zette ik mijn ondernemerspet weer op. Deze keer wél met grip op mijn agenda voor meer privétijd. Als ik bedrijven wilde leren hoe marketing makkelijk kan, moest ik zelf ook sneller, slimmer en efficiënter gaan werken. Ik werkte alleen nog projectmatig en had toffe opdrachten.
En toen kwam Corona
Door de Corona-crisis vielen ineens mijn opdrachten weg. Ik besloot om ondernemers-in-nood te helpen en bood gratis adviesgesprekken aan. En…ik vond het geweldig! Weer sprak ik met ondernemers die te moeilijk en teveel vanuit hun aanbod dachten. Terwijl ik gewoon AAN ging van hun verhalen, hun missie en bijna struikelde over hun kansen.
Hier moest ik wat mee. Nu de grote bedrijven waren ‘afgehaakt’ kon ik misschien wel wat voor zelfstandige ondernemers gaan betekenen? Ik ging terug naar de schrijftafel, sloeg wat nachtjes over (van de stress, niet verder vertellen 🤐), maar man wat voelde dit goed! Het resultaat: christelverbiesen.nl!
Dezelfde Christel, maar dan in een kleiner (roze) jasje. Perfect voor zelfstandige ondernemers met een geweldig product of concept en/of een eigen zaak. Onder mijn begeleiding ontwikkelen zij hun eigen klantgerichte marketingstrategie.
Dat doe ik met strategiesessies en mijn 1:1 Marketing Programma in combinatie met een online leeromgeving vol handige templates en praktische uitlegvideo’s. Stapsgewijs en met een actieplan weer grip krijgen op marketing: zo kunnen we marketing makkelijk maken!
Tijd voor wat gekkigheid
Mijn beste vriendin Suzanne zei laatst nog tegen mij: “Ik ken niemand die zoveel over haar vak praat als jij.” Haha. Dat vond ze overigens prachtig.
What can I say: ik hou van marketing. Maar…wel met een enorme dosis humor en zelfspot hoor. Ik vind het zo super belangrijk om de humor van dingen in te zien.
Tot slot nog een paar weetjes over mij:
Ik ben tamelijk schaamteloos. Dit tot grote zorg van mijn vader 😊. Ik heb zoveel meegemaakt, dat ik niet voorr één gat te vangen ben.
Ik kan niet van Toffifee afblijven. Regelmatig deel ik op mijn Instagram account weer de zoveelste doos die ik binnen 10 minuten heb leeggegeten.
Ik had me heilig voorgenomen om niet meer te schelden als ik kinderen zou krijgen. In werkelijkheid is het 10x zo erg geworden sinds ze er zijn.
Ik ben gek op festivals en ga dan steevast naar de Happy Hardcore stage. Ik heb ook eigenlijk geen muzieksmaak, dus ik zal dat onderwerp maar verder niet aansnijden.
Soms heb ik nog last van een ‘slechte’ nacht. Ik weet inmiddels dat je best goed kunt functioneren met maar vier uur slaap, dus maak me niet meer druk om slechte nachten. In de loop van de dag stijgt je lichaamstemperatuur en functioneer je weer normaal.
In 2017 won een duurzaam concept waarvoor ik de marketingcampagne had opgetuigd de Marketing Jaarprijs van de bouwsector. Gaaf hè?
Behind the scenes
(& zwanger)
Oké lieve ondernemer
Mijn missie is om jou te leren hoe je marketing makkelijk kunt maken. Marketing is leuk! Als je maar weet wat je moet doen en hoe je dit kunt doen. Echt. Ik geloof in jou. Jij gelooft in jezelf. We got this.
Ik ben benieuwd naar jouw verhaal. Waarom ben jij gaan doen wat je doet? Hoe ben je gekomen waar je nu bent en wat wil je bereiken? Misschien kan ik je helpen.
Deel het hieronder met me door het formulier in te vullen. Ik ben heel benieuwd en reageer op werkdagen binnen 24 uur op je bericht!