Ik heb nieuws voor je: Instagram hashtags zijn dood! Lang leve Instagram SEO! En eigenlijk is dat heel goed nieuws. Want ben jij er ooit écht achter gekomen welke hashtags nou goed werkten om jouw account te laten groeien?
Instagram heeft zelf aangegeven dat hashtags er helemaal uitgaan. De focus komt te liggen op het maken van steengoede content: we willen kwaliteit! Het enige wat jij hoeft te doen is zorgen dat jouw ijzersterke content aan de Instagram SEO-regels voldoet. Want zó word je gevonden door jouw doelgroep.
Welke hashtags moet je gebruiken voor Instagram?
Geen. Laat die hashtags maar lekker varen. Het is zonde van je energie om hier nog aandacht aan te besteden. Richt je liever op de SEO van Instagram. Schrijf kwalitatieve content en gebruik de juiste zoekwoorden en termen. Daarmee speel je jezelf in de kijker van het Instagram algoritme én dat van je ideale klant. Ik zeg: win-win!
3 tips om je Instagram SEO op orde te krijgen:
SEO klinkt altijd heel technisch en eng. Maar feitelijk zijn het gewoon een aantal acties die je kunt ondernemen om je content beter vindbaar te maken op het wereldwijde web. En dus ook op Instagram. Begin vandaag nog met de volgende tips, want zo moeilijk is het niet:
1. Verwerk relevante zoekwoorden in je caption
Schrijf een goedlopend verhaal met een begin en een eind. De zoekwoorden waarop jij graag gevonden wil worden, verwerk je op een natuurlijke manier in je tekst. Geen losse woorden, geen hekjes, maar gewoon verpakt in lekker leesbare zinnen. Op manier geef je bijna vanzelfsprekend waardevolle informatie waar de lezer écht iets aan heeft.
Heb je geen idee wat nou de beste zoekwoorden zijn die passen bij jouw branche en jouw bedrijf? Dan is Ubersuggest een goede tool om te raadplegen.
2. Maak je Instagram bio SEO-proof
Je profiel is je visitekaartje op Instagram. Zorg weer dat je de belangrijkste zoekwoorden noemt. Het mes snijdt ook hier weer aan twee kanten: Instagram snapt nu waar jouw content over gaat en toont dit aan mensen die hier echt geïnteresseerd in zijn. Aan de andere kant blijft een nieuwe profielbezoeker sneller plakken als volger, omdat hij meteen vindt wat hij zocht.
Noem in ieder geval wie je helpt, wat je doet en waarmee of hoe je dat doet. En ja, dat moet allemaal in 150 tekens! Een leuke puzzel, maar het dwingt je wel om tot de kern te komen.
3. Een nieuwe feature: onderwerpen toevoegen aan video
Misschien heb je het al gezien toen je een Reel of video plaatste: je kunt vóór het uploaden maximaal drie onderwerpen selecteren die aansluiten bij jouw content. Ook dit is weer een manier om Instagram te laten weten waar jij over post, zodat jouw account bij de juiste gebruikers onder de aandacht wordt gebracht: je nieuwe volgers-to-be! Probeer het maar.
Steengoede content + Instagram SEO = meer relevante volgers die leiden naar meer omzet.
En dan vraag ik nu even om 1 minuut stilte voor alle hashtags die niet meer zijn…
60 content ideeën die leiden naar meer omzet
Ben je helemaal klaar om deze nieuwe strategie toe te passen? Maar heb je even geen inspiratie voor een nieuwe post/Reel/carrousel? I’ve got you! Download mijn Content Ideeën Gids: Ik geef je 60 simpele ideeën die je kunt gebruiken om je aanbod te promoten op Instagram en andere social media. Nu staat niets jou meer in de weg. Let’s goooo!